+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 10

موضوع: چگونه معلم خوبي باشیم؟

  1. #1
    مدیریت کل سایت

    تاریخ عضویت
    May 2009
    محل سکونت
    228 كيلومتر دورتر از اينجا
    ارسال ها
    1,580
    تشکر
    2,452
    تشکر شده 2,427 بار در 1,236 ارسال
    نام و نام خانوادگي
    احسان فقيه

    پیش فرض چگونه معلم خوبي باشیم؟


    آموزش و تدریس کاری بسیار ظریف و حساس است: زیرا هر کس که سوادی یا معلوماتی در رشته خاصی کسب کرده است نمی تواند معلم موفقی باشد. معلم شایسته فقط آن کسی نیست که در یک دبستان یا دبیرستان تدریس می کند، بلکه می تواند هر فرد واجد شرایطی باشد که در یک پرورشگاه و سازمان تربیتی، یک دانشکده، یک کارگاه یا کارخانه، یک ورزشگاه، یک زندان یا یک ندامتگاه فعالیت می کند و بخواهد در کار تدریس و فن آموختن موفقیت به دست آورد. بنا بر آنچه گذشت هر داوطلب شغل معلمی باید با ویژگی های معلمان خوب و پرورشکاران نمونه آشنایی حاصل کند و بداند که معلمان کامیاب از چه صفات و مزایایی برخوردارند و چه پیشرفت های علمی و آموزشی در بالا بردن سطح کارآیی و مهارت آنان موثرترند.

    به علاوه به عنوان یک کارشناس و منتقد تربیتی چگونه می توانند به پرورش داوطلبان شغل معلمی یاری کند و نارسایی و ناتوانی معلمان ناکام را مشخص سازد و معلم کند چگونه می توان به رفع آنها توفیق یافت. در واقع چنین شرایطی تنها موجب سازندگی و پیشرفت کار معلمان شایسته و برجسته نمی شوند، بلکه به طور کلی با افراد کامیاب و موفقی نیز ارتباط پیدا می کنند که به نوعی با مردم داد و ستد اجتماعی دارند.

    ● نقش تربیتی معلم

    برای معلمان به طور کلی دو نقش یا دو وظیفه منظور گردیده است. نخستین وظیفه آنان مسوولیتی است که در برابر فرهنگ جامعه خود به عهده گرفته اند و دیگر، وظیفه ای که در قبال شاگردان پذیرفته اند. این دوگانگی وظیفه اغلب همزمان با یکدیگر انجام می گیرد. در مورد نخست ممکن است معلمان نسبت به فرهنگ حاکم بر رفتار جامعه خود نظرهای خاصی را دنبال کنند و در مورد دوم فقط به آموزش کودکان و نوجوانان توجه نمایند.

    پس، معلمان هم با فرهنگ هر قوم و ملتی و هم با شاگردان آن منطقه ارتباط دارند.

    منظور از فرهنگ طرز زندگی معمول یا میراث اجتماعی مردم است و محصول همه گونه تجربه های انسانی است که در پرتو آن گروهی از مردم به راه و رسم زندگی خود ادامه می دهند. فرهنگ به طور کلی به اموری مانند زبان، آداب و رسوم، اخلاق، ابزارها و روش های معمول، معلومات ساخته های هنری و نمایشی، آرمان ها و ملاک های رفتاری یک جامعه یا یک کشور اطلاق می گردد.

    ● نقش معلم نسبت به فرهنگ

    یکی از وظیفه های مهم هر معلمی انتقال بخشی از ویژگی های فرهنگ ملت خود به نسل جوان جامعه است که مورد تایید اکثر مردم قرار گرفته باشد، اما باید توجه داشت کوششی که در راه اجرای چنین وظیفه ای به کار می رود امر تربیت را در وضع محافظه کارانه ای قرار می دهد و آموزش و پرورشی که فقط به حفظ دستاوردهای گذشت و فرهنگ موجود بپردازد نمی تواند پویا، مترقی و متحول به شمار آید.

    از یک فرهنگ ایستا نمی توان امید هیچ گونه موفقیت و پیشرفتی داشت. فرهنگی که نتواند خود را با دگرگونی های زمان تطبیق دهد و با معیارهای نو سازگاری برقرار نماید محکوم به شکست و عقب ماندگی است.

    اگرچه در بسیاری از جامعه ها اکثر مردم، هم به حفظ میراث های فرهنگی و هم به اصلاح و پیشرفت آن اظهار علاقه می کنند. اما دشواری های کار معلم در این است که چگونه بتواند میان این دو قطب متضاد سازش و هماهنگی به وجود آورد. در اینجا برای معلم ممکن است چهار وضع یا حالت پیش بیاید:

    ۱) نفی فرهنگ موجود

    معلمانی که میراث فرهنگ ملی را نادیده می انگارند، آن را عاملی عقب مانده، واپس گرا، یا حتی زیان بار می شمارند و معتقدند که چنین فرهنگی برخلا ف طبیعت، آزادی و آرزوهای بشری است و نباید به آن بها یا اعتباری داده شود. پیروی از آداب و رسوم آن نادرست و ابلهانه است. به این جهت، می کوشند شاگردان خود را از تعلق به چنین فرهنگی نومید و دلسرد نمایند و حتی از اصلاح عیب و نقص آن سر باز می زنند. آنچه می خواهند نفی هرگونه فرهنگی است. به عقیده آنان انسان باید آزاد باشد تا هر طور که می خواهد رفتار کند.

    ۲) طرح فرهنگ نو

    چون این دسته از معلمان افرادی نوجو و تجدد طلبند به طرح و ایجاد فرهنگ آرمانی و متعالی خود دست می زنند. برای اجرای این منظور به شاگردان خود، نگرش ها، ارزش ها و معلوماتی را می آموزند که سبب حرکت آنان به سوی آرمان های آنان می گردد و چون از فرهنگ موجود دلخوش نیستند همواره کوشش می کنند طرح فرهنگی خود را که اغلب «بازسازی اجتماعی» می نامند از قوه به فعل در آورند.

    ۳) حفظ فرهنگ موجود

    گروه دیگری از معلمان با شور و عشقی سرشار خود راحامی و پشتیبان فرهنگ جامعه خود می شمارند و برای ارزش ها، اعتقادها، نگرش ها، دانش های ملی و میهنی اهمیت و احترام فراوانی قائلند، فرهنگ موجود را، آنگونه که هست ارج می نهند، به تجلیل و ستایش نقاط مثبت آن می پردازند و می کوشند آن را دست نخورده و بی کم و کاست به نسل های جدید تحویل دهند. این افراد انکار نمی کنند که رویدادهای تاریخی دگرگونی های فرهنگی به وجود می آورند و اگر خوشی و نیکبختی مردم را فراهم آورند با فرهنگ مردم پیوند می یابند و جزو آن می شوند.

    در هر حال معلمانی که حافظ فرهنگ هستند خود را در دگرگونی های فرهنگی سهیم نمی دانند، بلکه هر تغییردهنده ای را بدعت گزار یا خائن می شمارند.

    این دسته از معلمان را غالبا محافظه کار نامیده اند. اما، آنان خود را «درست آیین» می شناسند و هر شاگردی که بکوشد برخلاف سنت و قراردادهای اجتماعی مرسوم رفتار کند در برابرش سخت ایستادگی می کنند و همانند بازسازان و تجدید نظرطلبان اجتماعی از راه ارشاد و خیرخواهی به تلقین عقاید خود می پردازند و هدف های مطلوبشان را در اندیشه و رفتار شاگردان منعکس می سازند.

    این دسته از معلمان برخلاف سه دسته دیگر مانند دانشمندان و پژوهشگران در آزمایشگاه رفتار می کنند. بدین معنا که وقتی موضوع مورد تحقیق «فرهنگ» است کوشش نمی کنند که بی دلیل منطقی به نقی و تغییر یا حفظ فرهنگ اقدام کنند، بلکه آن را مورد ارزیابی دقیق قرار می دهند، جنبه های مثبت و منفی، سودمند و زیان بار و به طور کلی میزان مشروعیت آن را مشخص می کنند.

    به طوری که دیده می شود این افراد می کوشند تضاد ها تناقض هایی که در فرهنگ وجود دارد روشن سازند و راه حل احتمالی آنها را بیابند تا از صدمه زدن به معیارهای ارزشمند آن جلوگیری کنند. امید واقعی این معلمان اصلاح طلب و آزادمنش این است که وقتی شهروندان بیاموزند، مسائل را با اندیشه ای معقول مورد بررسی قراردهند رفته رفته فرهنگ شکل منطقی به خود می گیرد و پالایش می یابد.

    روش آموزشی اینان برخلاف معلمان دیگر برپایه حقیقت جویی، طرد هرگونه پیشداوری و نظم و سازندگی موثر، استوار است و به شاگردان شان می آموزند که برای ایجاد یک فرهنگ مترقی و پایدار باید همواره از روی بینش و با دلایل عقلی رفتار کنند.

    ● اهمیت ویژگی های رفتاری معلمان

    روان شناسان تربیتی همان گونه که برای شاگردان مدرسه ویژگی هایی یادآور شده اند برای معلمان موفق نیز شرایطی تعیین کرده اند که در گزینش آنان و پیشرفت تحصیلی شاگردان دارای اهمیت فراوانی است. از سویی برخی تصور کرده اند که شرایط لازم برای معلمان خوب اموری فطری و ذاتی هستند و با آموزش و پرورش ارتباطی ندارند. اگر چنین نظری درست باشد، در این صورت سازمان های تربیت معلم دیگر معنایی نخواهند داشت. اما در واقع چنین نیست. تجربه نشان داده است که معلمان خوب، متوسط و ضعیف با گذراندن یک دوره آموزشی پربار پرورشکارانی بهتر و موثر تر شده اند.

    شاید بعضی ها شرایط و ویژگی هایی را برای معلمان شایسته و موفق پیشنهاد کنند، اما ممکن است ویژگی های آن دسته از پرورشکاران ارزشمندی که براساس پژوهش های روان شناسان فراهم آمده اند با نظر آنان مغایر باشند. گروهی دیگر نیز تصور کرده اند که معلم خوب همیشه به موقع سرکلاس حضور می یابد از شاگردان راضی است و شاگردان هم از او رضایت کامل دارند. اما پس از رسیدگی به کارنامه اودر پایان هر دوره درسی مشاهده می شود که نتیجه کار رضایت بخش نیست.

    همچنین، اگرچه تشویق شاگردان نرم خویی و همدلی با آنان از ویژگی های جالب و مهم هر معلم موفقی به شمار می آید، ولی تحقیق و تجربه کارشناسان تربیتی نشان داده اند که این صفات از ویژگی های درجه اول معلمان برجسته نمی باشند. البته، معلمان خوب و بد همه جا دیده می شوند. تربیت معلمان خوب، که یکی از هدف های روانشناسی تربیتی است، تنها به مدارس اختصاص ندارد، بلکه به همه واحدهای اجتماعیمربوط می شود. چنانکه هر پدر و مادری به نوبه خود معلم به شمار می آیند.بنابراین، آموزش صحیح و تضمین موفقیت یادگیرنده شرط اصلی واساسی پیشرفت های علمی، اجتماعی و اخلا قی است.

    در اینجا پیش از آنکه به تشریح شرایط لا زم برای معلمان موفق پرداخته شود، لا زم است یادآور شویم که روان شناسان این ویژگی ها را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار داده و اصولی را پیشنهاد کرده اند. ما این شرایط را، تا حدودی که امکان پذیر باشد، بیان می کنیم و در باره آن به بحث می پردازیم.

    ● یش نیاز ویژگی های معلمان

    گروهی از پژوهشگران تربیتی برای شغل معلمی دو پیش نیاز اصلی را که عبارتند از علا قه به تدریس و ایجاد علا قه در شاگردان، مورد توجه قرار داده، یادآور شده اندکه برای گزینش معلمان واجد شرط نخست باید مسلم شود که آیا داوطلب زمینه دریافت این دو پیش نیاز را داراست یا نه؟

    ۱) علا قه به تدریس

    پژوهشگران عشق و علا قه به تدریس را نخستین پیش نیازمعلمی دانسته اند و این نباید به آن علت باشد که معلمی شغلی شریف و مورد احترام مردم است. بلکه بدان سبب است که تا کسی به کار تدریس علا قه مند نباشد، هرگونه شرایط دیگری بی حاصل خواهد بود. و حتی معتقدند که معلم باید موضوع درس و تدریس را بیشتر از شخص خود دوست داشته باشد، یعنی ، معلم ریاضی نخست باید به ریاضی علا قه مند باشد و گرنه نباید آن را تدریس کند و از هیچ معلمی نیز نباید خواست موضوعی را که دوست ندارد درس بدهد. معلمی که به عللی در برخی از کلا س ها چندین موضوع مختلف را درس می دهد، معلم خوبی نیست، مگر آنکه نخست ثابت شود که وی همه آن درس ها را دوست دارد.

    البته کم اتفاق می افتد که یک نفر به چندین موضوع درسی به طور یکسان علا قه داشته باشد.

    وقتی معلمی از روی بی میلی و با قیافه ای حاکی از بیزاری بگوید «گویا درس تاریخ داریم یا مثل اینکه امروز تاریخ داریم، یا، خواه ناخواه درس تاریخ را باید آغاز کنیم» بیانگر این واقعیت است که معلم خود به درس تاریخ علا قه ای ندارد و به طور ضمنی می رساند که تاریخ درس مهمی نیست و وقتی شاگرد می بیند معلم نسبت به درس بی تفاوت است او نیز بی تفاوت می شود.

    در واقع هر معلمی باید کار خود را به یک موضوع درسی محدود کند و در صورت امکان بیش از روزی یک بار آن را تدریس نکند، زیرا کلا س های مکرر غالبا خسته کننده و کم بار است و در نتیجه به آمادگی ذهنی معلم و یا پیشرفت تحصیلی شاگردان زیان وارد می کند.

    ۲) ایجاد علا قه در شاگردان

    تنها علا قه معلم به موضوع درس کافی نیست، بلکه او باید بتواند این علا قه را در شاگردان خود نیز ایجاد کند. تدریس خوب نیاز به مهارت دارد و آن هنگامی حاصل می شود که معلم نشان دهد هم به شغل خود و هم به کار تدریس علا قه مند است. معلمانی که به درس علا قه دارند، اما نسبت به شاگردان خود بی تفاوت هستند کلا سشان غالبا سرد و کسل کننده جلوه می کند بدین معنا که توجه و کنجکاوی شاگردان را که لا زمه یادگیری و پیشرفت تحصیلی است بر نمی انگیزد معلم خوب همانند یک هنرپیشه نیرو و مهارت خود را در برانگیختن علا قه وتوجه شاگردان به کار می برد. دو عامل پیش نیازی که در بالا بیان شد، بی شک دو شرط اصلی برای هنر معلمی است ونباید تصور نمود که انها اموری فطری و ذاتی هستند و با آموزش و پرورش ارتباطی ندارند. دلیل وجود سازمان های تربیت معلم به همین علت است. در واقع همانگونه که شاگردان در کوشش برای آموختن تغییر می کنند و امکانات و پیشرفت های نوینی در آنان پدید میآید، سطح کارآیی معلمان را با تنظیم برنامه های خاص می توان بالا برد.




    نویسنده : خدیجه احمد


    روزنامه مردم سالاری
    کلمات واقعا نقابند و به ندرت معني حقيقي را بيان مي کنند، در واقع تمايل دارند که آن را پنهان کنند.
    هرمان هسه

  2. کاربر مقابل از Ehsan-MT عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    javadyousefi (08-12-2013)

  3. #2
    مدیریت کل سایت

    تاریخ عضویت
    May 2009
    محل سکونت
    228 كيلومتر دورتر از اينجا
    ارسال ها
    1,580
    تشکر
    2,452
    تشکر شده 2,427 بار در 1,236 ارسال
    نام و نام خانوادگي
    احسان فقيه

    پیش فرض چگونه یک معلم فعال ، پرانرژی و تاثیر گذار باشیم ؟

    حمید رضا ترکمندی – کارشناس ارشد مدیریت

    هر شخصی دوست دارد در موقعیت ها و شغل خود ، فردی موثر ، موفق ، و مطرح بوده و به او با دیده منفعل ، بی تفاوت ، تاثیر پذیر صرف ، گوشه گیر و نا کارآمد نگاه نشود و تمایل دارد بتواند بر محیط کاری خود ، همکاران ، مدیران و مافوقان و غیره تاثیر مثبت بگذارد. روش های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد که برخی از آنها فهرست وار درج می گردد :

    1- مطالعه کافی کتب مرتبط با شغل معلمی ، روزنامه ها و نشریات ، بررسی وبلاگها و سایتها ی فعال معلمان و ادارات آموزش و پرورش جهت به روز آوری اطلاعات و آگاهی از آخرین یافته های مرتبط با شغل معلمی و کاربست آنها.

    2- مطالعه در زمینه آموزش و پرورش تطبیقی و مقایسه فعالیتهای معلمان و مدارس کشور با معلمان و مدارس خارجی و کسب تجربه از فعالیتهای آنان ، این موضوع از طریق بررسی وبلاگ و سایت مدارس و معلمان خارجی به خوبی و به ارزانی ممکن است .

    3- شرکت فعال در انواع مسابقات علمی و مقاله نویسی معلمان و جشنواره ها که توسط ادارات و سازمانهای آموزش و پرورش برگزار می شود . این موضوع به مطالعه معلم می انجامد که موجب به روز شدن اطلاعات وی گشته یا موفقیتهایی برایش به دنبال خواهد داشت .

    4- شرکت فعال در کلاسهای ضمن خدمت و باز آموزی معلمان که توسط ادارات آموزش و پرورش برگزار می گردد .

    5- حضور فعال در جلسه شورای معلمان مدرسه و اظهار نظرهای صحیح و علمی با استناد به مطالعات کافی و حالت منفعل نداشتن در این جلسات جهت مطرح شدن نظرات مثبت شما و جلب توجه مدیر و سایر همکاران و نیز ترغیب دیگر معلمان شرکت کننده برای شرکت فعال در بحث های جلسه شورا

    6- شرکت در مسابقات اقدام پژوهی و انتخاب موضوع های جدید برای تدوین و شرکت در مسابقه.

    7- شرکت در انواع همایش و سخنرانیهای کارشناسان و مدعویین ادارات آموزش و پرورش منطقه و استان جهت کسب اطلاعات علمی جدید در راستای شغل معلمی.

    8- افتتاح وبلاگ یا سایت اینترنتی و درج مطالب نوشته شده به وسیله خودتان و توجه کافی به نظرات بازدید کنندگان و تهیه مطالب درخواستی آنان . و تبادل لینک و اطلاعات با سایر وبلاگها ، این کار موجب مطالعه بیشتر شما و تمرین کافی برای نوشتن و اظهار نظرهای علمی خواهد شد .

    9- در صورت امکان از مدیر مدرسه بخواهید هر چند وقت یکبار به کلاس شما آمده و از نزدیک شاهد فعالیت و روش تدریس شما در کلاس باشد تا چنانچه نظری داشت بعدا" به شما اعلام نماید در غیر اینصورت با هماهنگی مدیر می توانید از سایر همکاران مانند بازرسان و کارشناسان اداره برای حضور در کلاس خود دعوت به عمل آورید .

    10- بردن ابزار و یا استفاده از رسانه های آموزشی در کلاس ، علاوه بر ایجاد جذابیت در تدریس برای دانش آموزان ، شما را معلمی علاقمند ، کوشا و فعال برای سایر همکاران و مدیر مدرسه معرفی خواهد نمود . ابزار آموزشی الزاما" وسایل گرانقیمت که ممکن است در دسترس شما نباشند ، نیستند ، بلکه وسایل و موادی ارزان و ساده مانند انواع عکس ، کتب ، مجلات و روزنامه و غیره نیز مفید است .



    11- در خواست از مدیر مدرسه برای برنامه ریزی جهت شرکت دادن دانش آموزان شما در بازدید های علمی و کلا " استفاده از موقعیتهای آموزشی در راستای تدریس .

    12- جهت حفظ اقتدار خود و توانایی مدیریت کلاس درس ، حتی الامکان از بروز درگیری در کلاس درس خود داری نمایید . خیلی اوقات ، خود داری و سعه صدر و چشم پوشی معلم از خطاهای جزیی دانش آموزان ، از وقوع درگیری و تنبیه و به هم ریختن نظم کلاس و مدرسه و متعاقب آن گلایه سایر همکاران و دانش آموزان و والدین ، جلوگیری خواهد کرد . با سعه صدر ، شما به عنوان معلمی مقتدر و با توانایی مطلوب اداره کلاس برای دانش آموزان و همکاران معرفی خواهید شد .با خطای دانش اموزان در موقعیتهای منا سب دیگر ، برخوردهای حساب شده و سنجیده داشته باشید و زود از کوره در نروید .

    13- در زمان حضور در مدرسه حتی الامکان از گوشه گیری ، پکر بودن ، سکوت مطلق، در فکر فرورفتن ، خشم افراطی، اظهار مداوم گلایه و شکوائیه ، خود داری نمایید تا به زودی از چشم دیگران نیافتید و بلکه دیگران با دیدن شما انرژی بگیرند . در زنگ های تفریح و در دفتر مدرسه و سالن ، نشاط خود را به دیگران هم منتقل نمایید . زمانیکه حرفی برای گفتن ندارید به تبادل تجربه در مورد امور آموزشی و کلاسداری بپردازید.

    14- سروقت در مدرسه حاضر شدن ، سر وقت به کلاس رفتن ، برخورد مناسب با همکاران ، سخنان مفید و سنجیده در جمع همکاران و دانش آموزان ، رعایت نظم و غیره معرف خوبی برای شما به عنوان فردی منضبط و موفق خواهد بود .

    15- احترام کامل به کلیه کارکنان مدرسه ، احوالپرسی و خداحافظی های گرم ،پرس و جو از احوال همکاران ، شرکت در مراسم مختلف همکاران در خارج از مدرسه ، مساعدت و همدلی با آنان هنگام وجود مصائب و مشکلات ، شما را فردی خونگرم و دوست داشتنی معرفی خواهد کرد.

    16 - مطالعه روش های تدریس نوین ، کسب تجربه از سایر معلمان موفق ، ارزشیابی از روشهای خود و از همه مهمتر استفاده از شیوه های تدریس فعال و مشارکتی تاثیر زیادی بر موفقیت شما خواهد داشت . استفاده از این شیوه ها نه تنها معلم را خسته نمی کند بلکه وی را در بین همکاران مدرسه ، برجسته خواهد ساخت و در یادگیری دانش آموزان موثر خواهد بود . به عنوان مثال استفاده از الگوی همیاری در کلاس و گروه بندی دانش آموزان باعث خواهد شد آنها ضمن مشارکت و فعالیت در کلاس ، علاقه خاصی به معلم پیدا کرده و این کار رضایت دانش آموزان ، والدین آنها ، مدیر و معاون را نیز در پی خواهد داشت و در نهایت ، شما ، خود پنداری مثبتی از خود خواهید داشت . استفاده از روشهای مشارکتی و فعال یادگیری از خستگی معلم در کلاس و یکنواخت صحبت کردن وی به میزان زیادی خواهد کاست .

    17 - انجام برخی امور به ظاهر ساده در مدرسه و کلاس ، شما را به عنوان فردی فعال ، پر انرژی ، خونگرم و مورد علاقه به دیگران معرفی خواهد کرد که خیلی از معلمان ممکن است تمایلی بدان نداشته و یا از اهمیت آن مطلع نباشند . مثلا" انداختن عکس های دسته جمعی با دانش آموزان ،برگزاری جشن فارغ التحصیلی یا اتمام پایه برای کلاس خود ، شرکت در نماز جماعت مدرسه همراه دانش آموزان ، شرکت در فعالیتهای فوق برنامه و پرورشی همراه دانش آموزان ،شرکت در اردوها و بازدیدهای خارج از مدرسه همراه آنان ، سخنرانی در مراسم آغازین مدرسه ، کمک و مساعدت مدیر ، معاون و مربی پرورشی در اجرای برنامه ها به مناسبتهای مختلف مذهبی و اعیاد ، امانت دادن کتاب و مجله و غیره به دانش آموزان ،و فعالیتهای متنوع دیگر ...

    منبع: [بازديد كننده گرامي جهت مشاهده لينك ها مي بايست ثبت نام كنيد.]
    کلمات واقعا نقابند و به ندرت معني حقيقي را بيان مي کنند، در واقع تمايل دارند که آن را پنهان کنند.
    هرمان هسه

  4. کاربر مقابل از Ehsan-MT عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    javadyousefi (08-12-2013)

  5. #3
    مدیریت کل سایت

    تاریخ عضویت
    May 2009
    محل سکونت
    228 كيلومتر دورتر از اينجا
    ارسال ها
    1,580
    تشکر
    2,452
    تشکر شده 2,427 بار در 1,236 ارسال
    نام و نام خانوادگي
    احسان فقيه

    پیش فرض چگونه معلمی حرفه ای باشیم؟

    مقدمه

    اغلب تصور مي كنيم كه معلمان باتجربه وبرخوردار از دانش واطلاعات سطح بالا لزوما معلمان حرفه اي نيزهستند . چه بسا معلماني راسراغ داريم كه دررشته اي كه تدريس مي كنند سوابقي بس طولاني دارند ، امانتوانسته اند همچون معلمي حرفه اي درجلب توجه وعلاقه ي دانش آموزان ومديريت كلاس عمل كنند . همچنين بامعلماني مواجه بوده ايم كه ازلحاظ ميزان دانش ومدرك تحصيلي دروضعيت مطلوبي قرارداشتند ، اما به هيچ وجه نتوانسته اند كلاس جذابي رابراي فراگيرندگان فراهم آورند . سئوالي كه دراينجا مطرح مي شود اين است كه چه عواملي سبب شده تااين گونه افراد نتوانند همچون معلمي حرفه اي عمل كنند ؟ ............ درباره روش هايي كه مي توان روش تدريس غيرفعال رافعال كرد به مطالبي ازحرفه ي معلمي اشاره مي كنيم .

    بحث گروهي چيست ؟ چگونه آن را درست اجرا كنيم ؟

    اين روش براي اغلب معلمان آشناست . اما اگرباقواعد خاص خوداجرانشود ، نتيجه ي مناسبي درپي نخواهد داشت . مراحل انجام دادن صحيح آن به اين شرح است :

    گروه هارا باتوجه به دستورالعمل ازقبل تعيين شده تقسيم بندي كنيد .

    به هرگروه يك موضوع مشخص بدهيد ( موضوع بحث هرگروه متفاوت باگروه هاي ديگرباشد . ) زمان معيني رابراي آن ها درنظربگيريد واين را به اطلاع دانش آموزان برسانيد .

    بهتراست زماني راكه به دانش آموزان اختصاص مي دهيد ، باتوجه به موضوع موردبحث متفاوت باشد . اما بهترين زمان براي دانش آموزان دوره راهنمايي بين 10 تا 20 دقيقه است . درمرحله آخر ازنماينده وياسخنگوي گروه ها بخواهيد تابه نوبت نتيجه ي بحث گروهي خودرا به تمام دانش آموزان كلاس ارائه كند .

    يادآوري : معلم دراين روش نبايد منتظر نتايج شگرف وعلمي دانش آموزان باشد . بلكه هدف ازاجراي اين روش ، به چالش كشيدن ذهن دانش آموزان وافزايش همكاري درون گروهي وبرون گروهي آن هااست .





    تدريس مشاركتي چيست وروش هاي اجراي آن كدام است؟

    وظيفه ي اصلي معلم ايجاد زمينه ي مشاركت ، همكاري و همياري گروهي ميان دانش آموزان است . كاراوايجاد رقابت نيست ، بلكه ايجاد رفاقت وهمكاري وصميميت ميان آن هاست . فلسفه ي وجودي تدريس مشاركتي دقيقا متكي بر همين اصل است . اگرچه به سبب وجود برخي تفاوت هاي فردي دانش آموزان همچون ، ويژگي هاي هوشي ، شخصيتي ، زمينه ي خانوادگي و..... رقابت ميان آنان ايجاد خواهدشد . اما وظيفه ي مامعلمان حرفه اي ، اين نيست كه به آن دامن بزنيم . بلكه معلم بايد تمام تلاش خودرا به اين هدف معطوف كند كه دانش آموزان موفقيت خودرا منوط به موفقيت ديگران بدانند . درواقع به اين شعار اعتقاد پيداكنند كه يا " همگي غرق مي شويم وياهمگي باهم شنامي كنيم ونجات پيدا مي كنيم . " دراين صورت است كه دانش آموزان قوي تر ، دست ساير دانش آموزان راخواهند گرفت .

    تعاريف متعددي ازروش هاي تدريس مشاركتي ارائه شده است . امادراينجا به دوتعريف مهم ، بسنده مي كنيم :

    تدريس مشاركتي " نوعي رابطه ي بين فردي است كه نه تنها باهمكاري ،بلكه باحساسيت به نيازهاي ديگران مشخص است . درتعريف ديگري آمده است : مشاركت به معناي وسيع كلمه ،عبارت ازاتحاد وهماهنگي منابع وكوشش هاي هرفرد درتلاش مشترك براي نيل به نتايجي است كه توسط همگان جست وجو مي شود ".

    بااين مقدمه ، روش تدريس مشاركتي رابراي دودسته دروس علوم انساني وعلوم پايه به صورت كاربردي بيان مي كنيم :

    روش اجراي تدريس مشاركتي براي دروس علوم انساني :

    روش تدريس مشاركتي براي تدريس دروسي همچون فارسي ، ديني ،علوم اجتماعي وقسمت مربوط به متن زبان انگليسي وعربي كاربرددارد .

    روش اجرا

    اين مراحل رابه ترتيب انجام دهيد :

    الف ) دانش آموزان رابااستفاده ازفرمول ومعيارهاي گفته شده درگروه هاي نامتجانس تقسيم بندي كنيد .

    ب ) محتواي درس جديد راباتوجه به تعداد گروه هاي كلاس تقسيم بندي كنيد . براي مثال ، اگر 5 گروه داريد ، محتواي درس راهم به 5 قسمت مساوي تقسيم كنيد .

    پ ) مطالعه هرقسمت ازمحتواي درس رابه يك گروه اختصاص دهيد . براي مثال ، قسمت اول رابراي گروه 1 ، قسمت دوم رابراي گروه 2 والي آخر .

    ت ) براي مطالعه ، زمان مشخص ويكساني رادراختيار گروه ها قراردهيد .

    ث ) پس ازپايان وقت مطالعه ، ازدانش آموزان داخل گروه بخواهيد آنچه راكه يادگرفته اند براي دوستان هم گروه خود توضيح دهند . پس از اين كار ،اگر احيانا عضوي ازاعضاي گروه مطلب خودرا به درستي يادنگرفته بود ، اعضاي ديگر موظف اند ، آن را به اوياد دهند .

    ج ) دراين مرحله ،ازدانش آموزان خواسته مي شود ، طوري درگروه هاي ديگر پخش شوند كه ازهربخش درس ، يك نماينده درآن گروه حضور داشته باشند . يعني هرگروه دربرگيرنده ي تمام محتواي درس باشد .

    چ ) دراينجا ،ازدانش آموزان خواسته مي شود ، هرآنچه راكه يادگرفته اند دراختيار اعضاي ديگرگروه قراردهند .آنچه كه رعايت آن دراين مرحله مهم است ، اين است كه افراد يك به يك وبه ترتيب طبق محتواي درس توضيح مي دهند . يعني اول كسي توضيح مي دهد كه بخش اول درس رامطالعه كرده ، سپس فردي كه بخش دوم را و ...... تااينكه كل محتواي درس به اتمام برسد .

    ح ) مرحله ي آخر ،نوبت توضيح يكي ازنمايندگان گروه هاست كه آنچه راكه يادگرفته اند درجلوي كلاس ، به تمام دانش آموزان ارائه كند .

    يادآوري 1 : دراين روش تدريس ، معلم راهنماست وموظف است به گروه ها سركشي كند ودرصورت نياز ، به سئوالات احتمالي آن ها پاسخ گويد .

    يادآوري 2 : پس ازارائه ي مطالب دانش آموزان ، اگرمعلم احساس كند كه آنان ، قسمتي ازمحتواي درس رابه خوبي ياد نگرفته اند ، خود به توضيح بيشتر آن اقدام مي كند .

    روش اجراي تدريس مشاركتي براي دروس علوم پايه :

    اين روش براي تدريس دروسي همچون ، علوم ،رياضي ،وقسمت نمادين زبان وعربي كاربرددارد .



    مراحل اجراي تدريس

    مرحله ي اول : دراين مرحله ، معلم ابتدا درس جديد را به طوركامل به دانش آموزان تدريس مي كند . پس ازتشكيل گروه هاي نامتجانس ، به هرگروه يك تمرين ارائه مي شود تاآن راحل كنند . دانش آموزان داخل گروه موظف اند ابتدا خودبه تنهايي آن تمرين راحل كرده ، سپس آن راداخل گروه بياورند .

    گروه ها موظف اند ، آنچه راكه به تنهايي انجام داده اند ، به اعضاي گروه خود توضيح بدهند . صرف ارائه ي جواب نبايد ملاك عمل قرارگيرد ، بلكه فرايند رسيدن به جواب مدنظر است .

    درمرحله ي آخر ، ازنمايندگان گروه ها درخواست مي شود تاتمرين خودرا روي تابلو بنويسند ومراحل انجام دادن آن را براي كل كلاس توضيح دهند .

    مزاياي استفاده ازروش تدريس مشاركتي :

    · عزت نفس دانش آموزان تقويت مي شود .

    · تمايل دانش آموزان به مدرسه ، بيشتر مي شود .

    · دانش آموزخودرا درسرنوشت خويش وديگران سهيم مي داند .

    · استفاده ي بجاوصحيح ازاين روش ، دردرازمدت تاثير بسيارمثبت وشگرفي درزندگي جمعي دانش آموزان خواهدداشت .

    · ضمن اينكه روابط درون گروهي وبرون گروهي دانش آموزان افزايش مي يابد ، آنان مهارت هاي تحمل يكديگر وباهم زيستن را ، عملا تجربه مي كنند .

    مهارت پايان دادن مناسب درس

    شايد به جرئت بتوان گفت كه پايان دادن مناسب تدريس ، حتي ازشروع آن نيز مهم تراست . همانطوركه شروع دلچسب كلاس موجب افزايش يادگيري دانش آموزان مي شود ، به همان نسبت پايان دادن مناسب تدريس نيز ، ميزان يادگيري دانش آموزان راافزايش مي دهد وآن هارابراي جلسه ي بعد آماده مي كند . دراين جا روش هايي پيشنهاد مي شود كه بااجراي آن مي توانيد پايان لذت بخشي رابراي تدريس خودفراهم آوريد :

    الف ) پس ازپايان هرجلسه ي تدريس ، جمع بندي مناسبي ازتدريس به عمل آوريد ، به طوري كه ابتدا ازعده اي از دانش آموزان بخواهيد تاخلاصه اي ازدرس تدريس شده رابه زبان خود بيان كنند . اگر دانش آموزان نتوانستند به طورشايسته اين كارراانجام دهند ، سپس خوداين وظيفه رابه عهده بگيريد .

    بهتراست براي خلاصه ي درس ، بيشتر ازروش انتقالي استفاده كنيد تاروش تلخيصي ( ملكي ،1382) . منظور ازروش انتقالي آن است كه آنچه راكه تدريس كرده ايد ازدانش آموزان بخواهيد درموقعيت هاي متعدد زندگي ، كاربردهايي براي آن پيداكنند . درواقع ،آنچه راكه يادگرفته اند ، به موقعيت هاي زندگي خودنزديك كنند . امادرروش تلخيصي ،ازدانش آموزان خواسته مي شود مطالب ارائه شده را به شكل خلاصه براي دانش آموزان ديگر بازگو كنند .به معلماني كه خواهان كلاس اثربخش هستند ، روش انتقالي پيشنهاد مي شود .

    ب ) درپايان كلاس ازجملات عاطفي – احساسي استفاده كنيد ، ازجملاتي چون " كلاس خوبي داشتيم " ، " جلسه ي بعد هم منتظر شماهستم " ، " دوست دارم درجلسه ي بعدهم شماراآماده وسرحال ببينم " ، " تابعد " و..... استفاده كنيد .

    فرض كنيد دريكي ازجلسات تدريس ، بنابه هردليلي كلاس خوبي نداشتيد . براي مثال ، دانش اموزان ،درس قبلي رابه خوبي مطالعه نكرده بودند ويابه سبب شلوغ كاري دانش آموزان مجبورشديد دركلاس سختگيري كنيد ، واين امرباعث شدجوكلاس ،وضعيت عادي خودراازدست بدهد . دراين حالت نمي توانيد ازجملات مذكوراستفاده كنيد . درچنين مواقعي ،بهتراست تدريس خودرا بااين گونه جملات تمام كنيد : " هرچند امروز نتوانستيم كلاس خوبي داشته باشيم ، اما من مطمئنم كه شما امروز را جبران خواهيد كرد وجلسه ي بعد ، كلاس خوبي خواهيم داشت " ، " دوست دارم جلسه ي بعد همه را آماده وسرحال ببينم ! و.......

    نويسندگان: سلیمان محققی - محمد حاجیلو
    کلمات واقعا نقابند و به ندرت معني حقيقي را بيان مي کنند، در واقع تمايل دارند که آن را پنهان کنند.
    هرمان هسه

  6. کاربر مقابل از Ehsan-MT عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    javadyousefi (08-12-2013)

  7. #4
    کاربر جدید

    تاریخ عضویت
    Sep 2011
    محل سکونت
    تبریز ایران
    ارسال ها
    302
    تشکر
    0
    تشکر شده 29 بار در 19 ارسال

    پیش فرض

    معلم یعنی دکتر شریعتی
    که خودش باور داش
    نه به خاطر پول و ماهیانه و حق التدریس و ....
    عاشق بود
    تعلیم عشقش بود
    اگه معلمی نمیکرد از غصه می مرد
    بیو گرافی دکتر علی شریعتی کتاب کامل آموزش معلم خوب بودنه برین بخونین
    لا اله الاالله ولاحول ولاقوه الابه

  8. 3 کاربر مقابل از pourakbarian عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    javadyousefi (08-12-2013), Niyoosha (08-09-2013), vazirivafa (07-31-2012)

  9. #5
    کاربر بسيارفعال

    تاریخ عضویت
    Jul 2012
    محل سکونت
    شبکه۴، هم اندیشان. 371
    ارسال ها
    1,062
    تشکر
    442
    تشکر شده 1,219 بار در 628 ارسال
    نام و نام خانوادگي
    وزیری

    پیش فرض

    معلم یعنی معلم کلاس سوم ابتدایی من که چهل و پنج نفر شاگرداش همه آخر سال با معدل بیست بودن و هنوزم که هنوزه تا همدیگه رو میبینیم فقط همه میگن خانم کاوه،
    اخلاق و تدریسش عالی بود. نماز خوندن رو هممون بدون استثناء از همین خانم کاوه یاد گرفتیم و لاغیر.
    معلم نمونه سال کشوری (سال ۱۳۷۲-۷۳)

  10. 3 کاربر مقابل از vazirivafa عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    javadyousefi (08-12-2013), L.p. (08-12-2013), Niyoosha (08-09-2013)

  11. #6
    مدیریت کل سایت

    تاریخ عضویت
    May 2009
    محل سکونت
    228 كيلومتر دورتر از اينجا
    ارسال ها
    1,580
    تشکر
    2,452
    تشکر شده 2,427 بار در 1,236 ارسال
    نام و نام خانوادگي
    احسان فقيه

    پیش فرض

    با سلام

    واقعيتش من همه معلم هام رو دوست دارم، چه اونيكه بد اخلاق بود و سر كلاس ازش مي ترسيديم چه اونيكه باهامون رفيق بود.

    خدا حفظ شون كنه.
    واقعا ميگم بهترين شغل دنيا رو دارند.

    به قول دوستان، همه شون رو ميدوستم.
    کلمات واقعا نقابند و به ندرت معني حقيقي را بيان مي کنند، در واقع تمايل دارند که آن را پنهان کنند.
    هرمان هسه

  12. 2 کاربر مقابل از Ehsan-MT عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    javadyousefi (08-12-2013), Niyoosha (08-09-2013)

  13. #7
    کاربر بسيارفعال

    تاریخ عضویت
    Jul 2012
    محل سکونت
    تهران
    ارسال ها
    1,416
    تشکر
    4,863
    تشکر شده 2,074 بار در 1,002 ارسال

    پیش فرض

    معلمی هم شغل پر درآمدیه...مخصوصا آدم معلم باشه!وزیر وقتم حاجی بابایی باشه...!

    من فقط معلمایی ک ازشون می ترسیدمو دوس داشتم...
    چون فقط اونا از پسم برمیومدنو سر کلاسشون خوب ب درس گوش میدادم...
    بهترین نمره ی کلاسم میگرفتم
    کلا ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان و یونی 5تا بیشتر نبودن...!!
    ایشالا هرجا هستن سالم و شاد باشن...
    هیچکـس نفهمیــد کـ خــدا هم تنهاییش را فریـــاد می کشــد...
    قــــــــل هــــو الله احــــــد...

  14. 4 کاربر مقابل از L.p. عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    ADMINUSER (08-08-2013), javadyousefi (08-12-2013), Niyoosha (08-09-2013), sunrise2 (08-12-2013)

  15. #8
    کاربر فعال

    تاریخ عضویت
    Jul 2012
    ارسال ها
    417
    تشکر
    1,237
    تشکر شده 553 بار در 292 ارسال
    نام و نام خانوادگي
    پریسا الفیده

    پیش فرض

    سلام
    کلا" با متن طولانی حال نمیکنم و نشد همشو بخونم یعنی فقط خط اولو خوندم اونم سریع!
    اما کامنتارو خوندم دیدم رد رابطه با معلمه...

    خوب من تنها معلمیو که توی دبستان دوس داشتم خانم کیانداد معلم پنجم دبستانم بود چون هربار که کتابو قورت میدادم و واسه کنفرانس اماده بودم صدام میکرد و پای تخته و تمام کنفرانسای کلاسو من میدادم. منو دوس داش منم دوسش داشتم و دارم.
    کاش میشد پیداش میکردم و دوباره میدیدمش.امیدوارم هرجا که هست خدا عمر با عزت بهش بده چون خیلی در قبال من خویشتن داری کرد!!!!!!!!!!!! منم که شر کلاس!!!!!!!!!!!!!!!

    معلمای دیگمو دوس نداشتم .کلا" نمیتونستم باهاشون ارتباط برقرار کنم.
    فقط اقای سلمانی که استاد ریاضی پیش دانشگاهی توی کلاسای کنکورم بودن رو خیلی دوس داشتم و جلوی خودش اداشو در می آوردم و اونم لبخند میزد!
    خیلی استاد خوبی بود و ریاضی منو قوی کرد! عالی درس میداد!

    توی دانشگاه... اوم استاد نوزعیم استاد زمین ساخت بخاطر شیوه تدریس فوق العاده شون البته اولین ترمی که باهامون کلاس داش نزدیک بود چن بار منو از کلاس پرت کنه بیرون و هی میگفت الفیده بهت اخطار میدم! نمیدونم من اصلاح شدم یا اون کوتا اومد! یادم نمیاد...
    اما به خاطر تدریس فوق العاده ایشون به تکتونیک علاقمند شدم و خداروشکر همین گرایشم قبول شدم.

    به یه استاد بدجور مدیونم اونم استاد دانشیان هستن استاد چینه و فسیل که لطف کردن ترم سوم منو درس چهار واحدی انداختن و باعث شدن از اون به بعد شیطنتو کنار بذارم و جدی بچسبم به درس و خوب توی رشته م موفق بشم.
    ایشونم دوسشون دارم

  16. 3 کاربر مقابل از Niyoosha عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    javadyousefi (08-12-2013), L.p. (08-12-2013), sunrise2 (08-12-2013)

  17. #9
    کاربر ارشد

    تاریخ عضویت
    Jul 2012
    محل سکونت
    مشهد
    ارسال ها
    2,185
    تشکر
    5,986
    تشکر شده 3,115 بار در 1,661 ارسال
    نام و نام خانوادگي
    http://yousefi313.blogfa.com

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط Ehsan-MT [بازديد كننده گرامي جهت مشاهده لينك ها مي بايست ثبت نام كنيد.]
    با سلام

    واقعيتش من همه معلم هام رو دوست دارم، چه اونيكه بد اخلاق بود و سر كلاس ازش مي ترسيديم چه اونيكه باهامون رفيق بود.

    خدا حفظ شون كنه.
    واقعا ميگم بهترين شغل دنيا رو دارند.

    به قول دوستان، همه شون رو ميدوستم.
    ایضاً همینا که حاج احسان گفتن..
    بتی چون ماه زانو زد میی چون لعل پیش آورد

    تو گویی تائبم حافظ ز ساقی شرم دار آخر

  18. 2 کاربر مقابل از javadyousefi عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    Niyoosha (08-12-2013), sunrise2 (08-12-2013)

+ پاسخ به موضوع

اطلاعات موضوع

Users Browsing this Thread

در حال حاضر 1 نفر در حال مشاهده این موضوع میباشند. (0 کاربر و 1 مهمان)

     

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید